Differentiëren in 5, 4 3...


Nederlands | 04-10-2021 | 176 pages

9789493209336

Paperback / softback


€ 25,95

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

Leerlingen verschillen van elkaar, bijvoorbeeld in voorkennis, leerprestaties en interesses. Je wilt hier zo goed mogelijk mee omgaan, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen; differentiëren dus. Maar hoe doe je dat?

Op basis van praktijkonderzoek weten we dat differentiëren niet alleen tijdens de les gebeurt, maar plaatsvindt in vier fases: het voorbereiden van een periode, het voorbereiden van een les, het uitvoeren van de les en het evalueren van zowel het proces als het product. In elk van deze fases gelden vijf onderliggende principes: werk doelgericht, monitor voortdurend, daag uit, stem verwerking en instructie(s) af, en stimuleer zelfregulatie. Daarnaast spelen de drie B’s een rol: je maakt bewuste, beredeneerde en betekenisvolle keuzes, om je onderwijs goed af te stemmen op de verschillen tussen je leerlingen.

In dit praktische boek laten de auteurs zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om te differentiëren.

Differentiëren in 5, 4, 3… is bedoeld voor alle (aanstaande) professionals in het basisonderwijs, werkzaam in diverse contexten; van de kleutergroepen tot de bovenbouw, van intern begeleider tot kwaliteitszorgmedewerker, van scholen die werken met papieren methodes tot scholen voor gepersonaliseerd leren met ICT.

Beschrijving

Leerlingen verschillen van elkaar, bijvoorbeeld in voorkennis, leerprestaties en interesses. Je wilt hier zo goed mogelijk mee omgaan, zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen; differentiëren dus. Maar hoe doe je dat?

Op basis van praktijkonderzoek weten we dat differentiëren niet alleen tijdens de les gebeurt, maar plaatsvindt in vier fases: het voorbereiden van een periode, het voorbereiden van een les, het uitvoeren van de les en het evalueren van zowel het proces als het product. In elk van deze fases gelden vijf onderliggende principes: werk doelgericht, monitor voortdurend, daag uit, stem verwerking en instructie(s) af, en stimuleer zelfregulatie. Daarnaast spelen de drie B’s een rol: je maakt bewuste, beredeneerde en betekenisvolle keuzes, om je onderwijs goed af te stemmen op de verschillen tussen je leerlingen.

In dit praktische boek laten de auteurs zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om te differentiëren.

Differentiëren in 5, 4, 3… is bedoeld voor alle (aanstaande) professionals in het basisonderwijs, werkzaam in diverse contexten; van de kleutergroepen tot de bovenbouw, van intern begeleider tot kwaliteitszorgmedewerker, van scholen die werken met papieren methodes tot scholen voor gepersonaliseerd leren met ICT.

Details

EAN :9789493209336
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij Pica
Publicatiedatum :  04-10-2021
Formaat :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :169 mm
Dikte :12 mm
Gewicht :378 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :176
Trefwoorden :  differentiatie;basisonderwijs