Thuis in taal

samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen

EAN:  9789490139339
Publicatiedatum:   04-07-2022
Formaat:  Hardback
Taal:  Nederlands
Aantal bladzijden:  151

  Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas

Taal begint thuis. Er zijn echter grote verschillen tussen de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid. De rol van ouders in de taalontwikkeling van hun kind staat centraal in het programma waarover dit boek gaat: Thuis in Taal.
Deze aanpak is samen met leraren in de praktijk van de (voor)school ontwikkeld en gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten. De bedoeling is om leraren te inspireren en hen te bekwamen om partnerschapsrelaties met ouders aan te gaan ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Het klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel leraren dit lastig vinden en veel kennis die er wel is nog niet toepassen.
De auteur, Martine van der Pluijm, heeft een aanpak ontwikkeld die bestaat uit zeven stappen waarmee iedere professional die werkt met jonge kinderen een samenwerkingsrelatie kan opbouwen met de ouders die bijdraagt aan een rijkere taalomgeving voor kinderen. Het boek beschrijft de achtergronden, de stappen en de opgedane ervaringen en kennis. Het staat boordevol tips, aangevuld met extra (film)materiaal die via de QR-codes in het boek te bekijken zijn.
Het programma Thuis in Taal bouwt voort op de gemeenschappelijke belangen en kennis van leraren en ouders. De aanpak stimuleert om de stappen procesgericht toe te passen op een manier die past bij jouw praktijk. De partnerschapsrelaties die zo ontstaan helpen jonge kinderen zich beter thuis te voelen in taal.

Het boek beschrijft het programma waarmee leerkrachten en pedagogische medewerkers stapsgewijs samenwerkingsrelaties kunnen aangaan met ouders die bijdragen aan een rijkere taalomgeving voor kinderen. De aanpak haakt aan bij de dagelijkse praktijk. Het boek brengt de stappen, de opgedane ervaringen, de achtergronden en de wetenschappelijke kennis samen.

Thuis in Taal
Samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun jonge kinderen
Inspiratie en tips uit de keuken van praktijk en onderzoek
Taal begint thuis. Er zijn grote verschillen in de taal die kinderen van huis uit meekrijgen. Kinderen van ouders met minder opleiding en hulpbronnen zijn in het nadeel in vergelijking tot hun leeftijdgenoten met hoger opgeleide ouders. Dit kan leiden tot kansenongelijkheid.
De rol van ouders in de taalontwikkeling van hun kind staat centraal in het programma waarover dit boek gaat: Thuis in Taal.
Het boek beschrijft het programma waarmee leerkrachten en pedagogische medewerkers stapsgewijs samenwerkingsrelaties kunnen aangaan met ouders die bijdragen aan een rijkere taalomgeving voor kinderen. De aanpak haakt aan bij de dagelijkse praktijk. Het boek brengt de stappen, de opgedane ervaringen, de achtergronden en de wetenschappelijke kennis samen.
Het klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk blijkt dat veel leraren en pedagogisch medewerkers het lastig vinden om een partnerschapsrelatie met ouders op te bouwen ter ondersteuning van de taalontwikkeling van hun jonge kinderen. Veel kennis die er wel is wordt nog niet toegepast.
Het programma is samen met leraren en ouders in de praktijk van de (voor)school ontwikkeld. Via de QR-codes in het boek is er allerlei extra (film)materiaal te bekijken op de website.
Het programma wordt al uitgevoerd op tientallen kinderlocaties en scholen in Nederland en België.

    EAN: 9789490139339
    Auteur: 
    Uitgever: De Vrije Uitgevers
    Publicatiedatum:   04-07-2022
    Formaat: Hardback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 194 mm
    Breedte: 258 mm
    Dikte: 12 mm
    Gewicht: 541 gr
    Voorraad:  Bestelbaar
    Aantal bladzijden: 151
    Trefwoorden:   kansenongelijkheid;taalontwikkeling;Ouderparticipatie;basisonderwijs;Nederland;Taalverwerving;kinderen