Kunst marcheert altijd

over Rembrandt, Van Gogh en de waarde van artistieke roem

EAN:  9789464560862
Publicatiedatum:   14-08-2023
Formaat:  Paperback / softback
Taal:  Nederlands
Aantal bladzijden:  197

  Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas

De kunstwereld heeft van oudsher een hoog nieuwekleren-van-de-keizer-gehalte. De oh’s en ah’s zijn niet van de lucht, terwijl het getoonde daar niet altijd aanleiding toe geeft. Niet de artistieke kwaliteit, maar de naam en reputatie van de maker lijken de doorslag te geven als het gaat om de waardebepaling van kunst.
Hoe dood ze ook mogen zijn, beroemde kunstenaars zijn als rocksterren. Hun werk wordt voor miljoenen verhandeld, voor hun schilderijen staan mensen massaal in de rij en zo ongeveer ieder denkbaar object is wel bedrukt met beelden die ooit in ateliers zijn ontstaan. Topkunst is inmiddels meer dan interessant. ‘Artists are the biggest brands.’ Maar kunstenaarsroem komt niet zomaar tot stand en dat roept vragen op. Heeft bijvoorbeeld het Van Gogh Museum een Vincent-light gecreëerd? Kan het Rijksmuseum ook een kopie van De Vaandeldrager aan de muur hangen? En kunnen commerciële inzichten iets betekenen voor de achtergestelde positie van vrouwelijke kunstenaars?

    EAN: 9789464560862
    Auteur: 
    Uitgever: Amsterdam University Press
    Publicatiedatum:   14-08-2023
    Formaat: Paperback / softback
    Taal: Nederlands
    Hoogte: 220 mm
    Breedte: 140 mm
    Dikte: 16 mm
    Gewicht: 345 gr
    Voorraad:  Bestelbaar
    Aantal bladzijden: 197
    Trefwoorden:   marketing;kunst;esthetica