De winstparadox
Jan Eeckhout
Nederlands | 14-02-2022 | 336 pagina's
9789401483384
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 29,99
Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)
Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas
Tekst achterflap
'We hebben de neiging om te geloven dat wanneer het goed gaat met bedrijven, het ook goed gaat met de economie. Maar dat is buiten de 'marktmacht' van supersterbedrijven gerekend. Zij potten technologische vooruitgang op, fnuiken zo de concurrentie en houden hun prijzen kunstmatig hoog. In plaats van werk te creëren, verlaagt die enorme winstgevendheid de lonen en decimeert ze banen. Dat is de winstparadox.'
Topeconoom Jan Eeckhout legt uit waarom de monsterwinsten van supersterbedrijven ons armer én ontevredener maken.
Waarom moeten we meer dan duizend euro betalen voor een smartphone die eigenlijk veel minder zou kunnen kosten? Omdat een select gezelschap van megabedrijven zoals Apple of Amazon veel te dominant zijn geworden. Het zijn forten met een slotgracht eromheen, die hun woekerwinsten gebruiken om die kloof alleen maar breder en dieper te maken.
Deze evolutie is funest voor iedereen, met uitzondering van een handvol grootkapitaalbezitters. Op basis van een internationaal geprezen studie toont de auteur aan hoe onze lonen stagneren of zelfs dalen, de prijzen blijven stijgen en kleine bedrijven het moeilijk hebben om te overleven. Als we de balans niet snel herstellen, zal dit onvermijdelijk leiden tot steeds meer maatschappelijke onrust. Alleen een radicale hervorming van het concurrentiebeleid kan ons redden.
Beschrijving
'We hebben de neiging om te geloven dat wanneer het goed gaat met bedrijven, het ook goed gaat met de economie. Maar dat is buiten de 'marktmacht' van supersterbedrijven gerekend. Zij potten technologische vooruitgang op, fnuiken zo de concurrentie en houden hun prijzen kunstmatig hoog. In plaats van werk te creëren, verlaagt die enorme winstgevendheid de lonen en decimeert ze banen. Dat is de winstparadox.'
Topeconoom Jan Eeckhout legt uit waarom de monsterwinsten van supersterbedrijven ons armer én ontevredener maken.
Waarom moeten we meer dan duizend euro betalen voor een smartphone die eigenlijk veel minder zou kunnen kosten? Omdat een select gezelschap van megabedrijven zoals Apple of Amazon veel te dominant zijn geworden. Het zijn forten met een slotgracht eromheen, die hun woekerwinsten gebruiken om die kloof alleen maar breder en dieper te maken.
Deze evolutie is funest voor iedereen, met uitzondering van een handvol grootkapitaalbezitters. Op basis van een internationaal geprezen studie toont de auteur aan hoe onze lonen stagneren of zelfs dalen, de prijzen blijven stijgen en kleine bedrijven het moeilijk hebben om te overleven. Als we de balans niet snel herstellen, zal dit onvermijdelijk leiden tot steeds meer maatschappelijke onrust. Alleen een radicale hervorming van het concurrentiebeleid kan ons redden.
Slogan/Promotie
Waarom de monsterwinsten van supersterbedrijven ons armer maken
Details
EAN : | 9789401483384 |
Uitgever : | Uitgeverij Lannoo |
Publicatie datum : | 14-02-2022 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 245 mm |
Breedte : | 160 mm |
Dikte : | 30 mm |
Gewicht : | 564 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 336 |
Keywords : | arbeidsmarkt;vrije markteconomie;macro-economie;marktvormen |