Hoe helpende zorgtaal werkt

Nicole Ruysschaert


Nederlands | 30-09-2024 | 168 pagina's

9789401436595

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 29,99

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

Hoe voorkom je stress in zorgsettings?
Kan je pijn bij de patiënt verminderen door je communicatie aan te passen?
Welke hulp biedt verbeelding bij medische procedures?

Communicatie vormt de kern van ons zorgsysteem. Wanneer we in een medische setting negatieve taal gebruiken, kan dit angst en pijn verhogen door een nocebo-effect. Onbedoeld versterken we de negatieve focus van de patiënt.

Hoe helpende zorgtaal werkt onderzoekt hoe we suggestieve communicatie en positief taalgebruik kunnen inzetten in de zorg om de effecten van angst, stress en pijn te verminderen. Hulpverleners die helpende taal integreren in hun praktijk, zien meer tijdswinst, meer patiënttevredenheid en minder stress in het team.

Zorgprofessionals zoals artsen, verpleegkundigen en paramedici vinden in dit boek praktische technieken en specifieke begeleidingsmethoden voor een breed scala aan medische settings, waaronder de kinderafdeling, de operatiekamer, het bevallingskwartier, de ambulante medische zorg en radiologisch onderzoek.

'Hoe helpende zorgtaal werkt onderzoekt hoe alledaags taalgebruik pijn en angst van patiënten laat toenemen en geeft je een schatkist vol alternatieven, helpend woordgebruik en scripts.'
- Elvira Lang | interventieradioloog, voormalig universitair hoofddocent radiologie aan de Harvard Medical School, oprichter en CEO van Comfort Talk©

'Elk woord telt, zeker op momenten van kwetsbaarheid. Mits goedgekozen, juist gedoseerd en liefdevol gesproken, worden ze heilzaam. Daarom is dit handboek een must-read voor elke zorgverlener. Omdat helpende taal echt werkt.'
- Piet Leroy | kinderarts-intensivist, hoogleraar Procedurele Sedatie en Analgesie bij kinderen (Universiteit Maastricht) en wetenschappelijk directeur van PROSA kenniscentrum

'Zelfs in een hoogtechnologische omgeving is menselijke interactie cruciaal. Patiënten hebben de kracht om stress te beheren; zorgverleners versterken dit door behulpzame communicatie.'
- Sabine Maes | anesthesist, Universitair Ziekenhuis Antwerpen'Dit boek is een must-read voor elke zorgprofessional. De boodschap is helder: elke hulpverlener kan leren gebruikmaken van hypnotisch en positief taalgebruik om via stress-, angst- en pijnreductie het effect van een medische behandeling te optimaliseren in een context van comfort, rust en vertrouwen.'
- Erik de Soir | voorzitter Vlaamse Wetenschappelijke Hypnosevereniging (VHYP)

'Deze technieken van positief communiceren zijn een onmisbare tool geworden in mijn anesthesiepraktijk: ze helpen me om snel "verbinding" te krijgen met patiënten en zo hun angsten te verminderen.'
- Birgitte Vangehuchten | anesthesist, AZ Sint-Lucas Gent

Beschrijving

Hoe voorkom je stress in zorgsettings?
Kan je pijn bij de patiënt verminderen door je communicatie aan te passen?
Welke hulp biedt verbeelding bij medische procedures?

Communicatie vormt de kern van ons zorgsysteem. Wanneer we in een medische setting negatieve taal gebruiken, kan dit angst en pijn verhogen door een nocebo-effect. Onbedoeld versterken we de negatieve focus van de patiënt.

Hoe helpende zorgtaal werkt onderzoekt hoe we suggestieve communicatie en positief taalgebruik kunnen inzetten in de zorg om de effecten van angst, stress en pijn te verminderen. Hulpverleners die helpende taal integreren in hun praktijk, zien meer tijdswinst, meer patiënttevredenheid en minder stress in het team.

Zorgprofessionals zoals artsen, verpleegkundigen en paramedici vinden in dit boek praktische technieken en specifieke begeleidingsmethoden voor een breed scala aan medische settings, waaronder de kinderafdeling, de operatiekamer, het bevallingskwartier, de ambulante medische zorg en radiologisch onderzoek.

'Hoe helpende zorgtaal werkt onderzoekt hoe alledaags taalgebruik pijn en angst van patiënten laat toenemen en geeft je een schatkist vol alternatieven, helpend woordgebruik en scripts.'
- Elvira Lang | interventieradioloog, voormalig universitair hoofddocent radiologie aan de Harvard Medical School, oprichter en CEO van Comfort Talk©

'Elk woord telt, zeker op momenten van kwetsbaarheid. Mits goedgekozen, juist gedoseerd en liefdevol gesproken, worden ze heilzaam. Daarom is dit handboek een must-read voor elke zorgverlener. Omdat helpende taal echt werkt.'
- Piet Leroy | kinderarts-intensivist, hoogleraar Procedurele Sedatie en Analgesie bij kinderen (Universiteit Maastricht) en wetenschappelijk directeur van PROSA kenniscentrum

'Zelfs in een hoogtechnologische omgeving is menselijke interactie cruciaal. Patiënten hebben de kracht om stress te beheren; zorgverleners versterken dit door behulpzame communicatie.'
- Sabine Maes | anesthesist, Universitair Ziekenhuis Antwerpen'Dit boek is een must-read voor elke zorgprofessional. De boodschap is helder: elke hulpverlener kan leren gebruikmaken van hypnotisch en positief taalgebruik om via stress-, angst- en pijnreductie het effect van een medische behandeling te optimaliseren in een context van comfort, rust en vertrouwen.'
- Erik de Soir | voorzitter Vlaamse Wetenschappelijke Hypnosevereniging (VHYP)

'Deze technieken van positief communiceren zijn een onmisbare tool geworden in mijn anesthesiepraktijk: ze helpen me om snel "verbinding" te krijgen met patiënten en zo hun angsten te verminderen.'
- Birgitte Vangehuchten | anesthesist, AZ Sint-Lucas Gent

Slogan/Promotie

De nieuwe gids bij positieve zorgcommunicatie

Details

EAN :9789401436595
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij Lannoo
Publicatie datum :  30-09-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :244 mm
Breedte :173 mm
Dikte :15 mm
Gewicht :342 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :168
Keywords :  communicatie;gezondheidszorg;sociale vaardigheden;arts en patiënt