Coachen op de zes rollen van de leraar


Nederlands | 28-06-2022 | 112 pages

9789065082152

Paperback / softback


  Bekijk het inkijkexemplaar

€ 33,50

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Korte beschrijving/Annotatie

Leidraad voor het coachen van beginnende én ervaren leraren met als uitgangspunt effectief leraargedrag, uitgewerkt in zes rollen. Een praktisch boek ter ondersteuning van schoolcoaches en -opleiders.

Tekst achterflap

Dit boek gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coachen op onderliggende helpende en belemmerende overtuigingen.

Coaching van leraren in het onderwijs heeft al een hele vlucht genomen. Sinds de eerste verschijning van dit boek in 2004 is “Opleiden in de school” gewoonte geworden, zijn vele Begeleiders Op School
(BOS) opgeleid, zij-instromers gestart, diverse traineeships opgezet en begeleidingsprogramma’s voor eerstejaarsleraren op scholen vormgegeven. Ook de pabo’s en lerarenopleidingen moderniseren en bewegen mee. Steeds meer wordt coaching ook ingezet bij de verdere ontwikkeling van ervaren leraren. De laatste jaren is er toenemende aandacht voor het coachen van leerlingen. De coachvaardigheid onder leraren neemt hiermee toe, al blijft het coachen van leerlingen echt iets anders dan coachen van leraren. In al deze ontwikkelingen is er in ieder geval één constante: het leraarsvak is nog steeds een ambacht dat vakmanschap vereist.

Dit boek is geschreven ter ondersteuning van schoolcoaches en -opleiders die leraren coachen en begeleiden. Meestal zijn zij zelf ook leraar. Maar ook IB’ers, coördinatoren en teamleiders vinden in dit boek praktische handvatten bij gesprekken, lesobservaties en om leraren te coachen op hun eigen ontwikkeling als leraar.

Beschrijving

Dit boek gaat over effectief leraargedrag en coaching. Beide zijn aan te leren. Dit boek helpt leraren en coaches om de essentie van hun werk zichtbaar te maken in de coachrelatie. Effectief leraargedrag is beschreven in de rollen van de leraar: gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. De coach van de leraar krijgt vragen en praktische invalshoeken aangereikt om de leraar te helpen reflecteren. Omdat gedrag wortelt in overtuigingen, wordt ook besproken hoe je kunt coachen op onderliggende helpende en belemmerende overtuigingen.

Coaching van leraren in het onderwijs heeft al een hele vlucht genomen. Sinds de eerste verschijning van dit boek in 2004 is “Opleiden in de school” gewoonte geworden, zijn vele Begeleiders Op School
(BOS) opgeleid, zij-instromers gestart, diverse traineeships opgezet en begeleidingsprogramma’s voor eerstejaarsleraren op scholen vormgegeven. Ook de pabo’s en lerarenopleidingen moderniseren en bewegen mee. Steeds meer wordt coaching ook ingezet bij de verdere ontwikkeling van ervaren leraren. De laatste jaren is er toenemende aandacht voor het coachen van leerlingen. De coachvaardigheid onder leraren neemt hiermee toe, al blijft het coachen van leerlingen echt iets anders dan coachen van leraren. In al deze ontwikkelingen is er in ieder geval één constante: het leraarsvak is nog steeds een ambacht dat vakmanschap vereist.

Dit boek is geschreven ter ondersteuning van schoolcoaches en -opleiders die leraren coachen en begeleiden. Meestal zijn zij zelf ook leraar. Maar ook IB’ers, coördinatoren en teamleiders vinden in dit boek praktische handvatten bij gesprekken, lesobservaties en om leraren te coachen op hun eigen ontwikkeling als leraar.

Details

EAN :9789065082152
Auteur: 
Uitgever :CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Publicatiedatum :  28-06-2022
Formaat :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :244 mm
Breedte :173 mm
Dikte :11 mm
Gewicht :258 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :112
Trefwoorden :  begeleiden;competenties;didacticus;gedrag;gedragsverandering;leercoach;lesobservatie;professionalisering;rollen;vaardigheden;zij-instromer;leraren;opleidingen