Verhalen die ertoe doen
Jos van Remundt-Simon Deen
Nederlands | 07-10-2011 | 376 pagina's
9789059725607
Hardback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 25,00
Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)
Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas
Korte beschrijving/Annotatie
Verhalen die ertoe doen biedt leerkrachten een gids voor levensbeschouwelijke communicatie door verhalen uit verschillende tradities. Het boek stimuleert dialoog over morele ontwikkeling bij kinderen.
Tekst achterflap
Verhalen die ons raken, ons een spiegel voorhouden, en ons dwingen na te denken over universele vraagstukken. Steeds weer bewijzen de grote verhalen uit de verschillende levensbeschouwelijke tradities hun waarde. Het blijven verhalen die er toe doen.
Bijbelverhalen, verhalen uit de Koran, maar ook mythen en sprookjes, kunnen gebruikt worden om kinderen te helpen samenhang te ontdekken in de wereld waarin zij opgroeien.
Leerkrachten kunnen deze verhalen als basis nemen voor de levensbeschouwelijke communicatie binnen hun school. Dit boek laat zien hoe verhalen kunnen worden ingezet in de dagelijkse lespraktijk.
Auteurs Jos van Remundt en Simon Deen publiceerden eerder Een bron van verhalen (Echelon, 1997) en In Goede Handen, handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit (Eburon, 2008). Beide boeken zijn geschreven vanuit Echelon, een onafhankelijke stichting voor levensbeschouwing, communicatie en identiteitsontwikkeling in het onderwijs.
Dit boek zit didactisch heel mooi in elkaar. Ik hoop dan ook dat Verhalen die ertoe doen (een blauwdruk voor levensbeschouwelijke communicatie in het onderwijs) zowel in het opleidingsonderwijs als ook door leerkrachten die al wat langer voor de klas staan gebruikt zal worden om de levensbeschouwelijke persoonsvorming van leerlingen in de scholen te stimuleren.
Prof.dr. Siebren Miedema, hoogleraar Algemene Pedagogiek & Godsdienstpedagogiek VU, Amsterdam.
Opvoeden in mededogen: Christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme dragen bronnen van spiritualiteit in zich. Als ze naast elkaar worden verteld en beleefd, voeden ze kinderen op in mededogen. De rijkdom van deze oude verhalen en commentaren is de basis voor nieuwe verhalen en discussies.
Awraham Soetendorp
Beschrijving
Verhalen die ons raken, ons een spiegel voorhouden, en ons dwingen na te denken over universele vraagstukken. Steeds weer bewijzen de grote verhalen uit de verschillende levensbeschouwelijke tradities hun waarde. Het blijven verhalen die er toe doen.
Bijbelverhalen, verhalen uit de Koran, maar ook mythen en sprookjes, kunnen gebruikt worden om kinderen te helpen samenhang te ontdekken in de wereld waarin zij opgroeien.
Leerkrachten kunnen deze verhalen als basis nemen voor de levensbeschouwelijke communicatie binnen hun school. Dit boek laat zien hoe verhalen kunnen worden ingezet in de dagelijkse lespraktijk.
Auteurs Jos van Remundt en Simon Deen publiceerden eerder Een bron van verhalen (Echelon, 1997) en In Goede Handen, handboek voor levensbeschouwelijke communicatie en identiteit (Eburon, 2008). Beide boeken zijn geschreven vanuit Echelon, een onafhankelijke stichting voor levensbeschouwing, communicatie en identiteitsontwikkeling in het onderwijs.
Dit boek zit didactisch heel mooi in elkaar. Ik hoop dan ook dat Verhalen die ertoe doen (een blauwdruk voor levensbeschouwelijke communicatie in het onderwijs) zowel in het opleidingsonderwijs als ook door leerkrachten die al wat langer voor de klas staan gebruikt zal worden om de levensbeschouwelijke persoonsvorming van leerlingen in de scholen te stimuleren.
Prof.dr. Siebren Miedema, hoogleraar Algemene Pedagogiek & Godsdienstpedagogiek VU, Amsterdam.
Opvoeden in mededogen: Christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme dragen bronnen van spiritualiteit in zich. Als ze naast elkaar worden verteld en beleefd, voeden ze kinderen op in mededogen. De rijkdom van deze oude verhalen en commentaren is de basis voor nieuwe verhalen en discussies.
Awraham Soetendorp
Slogan/Promotie
Verhalen die ertoe doen biedt een blauwdruk voor levensbeschouwelijke communicatie in het onderwijs. Het boek helpt leerkrachten bij het bevorderen van morele en spirituele ontwikkeling door verhalen uit verschillende tradities, zoals de Bijbel, Koran, mythen en sprookjes, in te zetten. Het bestaat uit praktische handvatten en theorieën over hoe levensbeschouwelijke thema's kunnen worden geïntegreerd in de klaspraktijk. Verhalen worden gebruikt om kinderen te laten reflecteren op vragen van goed en kwaad, zingeving en persoonlijke ontwikkeling, en om een dialoog te stimuleren over verschillende levensbeschouwingen.
Details
EAN : | 9789059725607 |
Uitgever : | Eburon Uitgeverij |
Publicatie datum : | 07-10-2011 |
Uitvoering : | Hardback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 247 mm |
Breedte : | 180 mm |
Dikte : | 30 mm |
Gewicht : | 944 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 376 |
Keywords : | levensbeschouwelijke vorming;secundair onderwijs |