Academische taalvaardigheden

Leen De Bolle


Nederlands | 01-07-2010 | 280 pagina's

9789054877929

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 35,00

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

Lezen, schrijven en spreken: we gaan er spontaan van uit dat dit vaardigheden zijn die je ‘vanzelf’ onder de knie krijgt of die je van jongs af leert op school. Als student in het hoger onderwijs zul je evenwel merken dat die (taal)vaardigheden niet altijd zo vanzelfsprekend zijn. Het is immers niet evident om vuistdikke cursussen te lezen en te verwerken, om een wetenschappelijke schrijfopdracht te maken of om een vlotte mondelinge presentatie te houden.

Aan de Vrije Universiteit Brussel worden sinds enige jaren intensieve taaltrainingen georganiseerd. Studenten uit uiteenlopende opleidingen kunnen deze vaardigheden inoefenen en verder ontwikkelen. Op vraag van vele studenten werden dergelijke trainingen steeds meer uitgebreid en geïntensifieerd. De oefeningen, tips en uitleg die daarin aan bod komen, werden verzameld en verwerkt in dit boek Academische Taalvaardigheden 2. Lezen, schrijven, spreken. Het werk biedt praktische tips en oefeningen voor alle studenten die van plan zijn een opleiding in het hoger onderwijs aan te vatten of die al een opleiding volgen.

Het oefenboek bevat onder andere verschillende leesstrategieën om beter om te gaan met moeilijke teksten zodat je er zo veel mogelijk informatie kan uithalen.

Er wordt ingegaan op tekstopbouw en -structuur. Je krijgt tips om relevant materiaal te verzamelen, om een onderzoekshypothese te formuleren, om een wetenschappelijke argumentatie op te bouwen, consequent te refereren en ideeën zo goed mogelijk te formuleren. Je krijgt ook tips en suggesties die je kunnen helpen bij het geven van een mondelinge presentatie of bij het afleggen van een mondeling examen.

Dit boek vormt een tweeluik met Academische Taalvaardigheden 1. Een oefenboek. (VUBPRESS, 2010). Waar in het eerste boek de nadruk lag op elementgerichte oefeningen zoals woordenschat en woordvolgorde, komen hier vooral geïntegreerde oefeningen aan bod: tekstanalyse, schrijfoefeningen en spreekvaardigheden.

Academische taalvaardigheden 2 is een toegankelijk en welkom praktijkinstrument voor studenten, leerkrachten, docenten, taalcoaches, taalcoördinatoren en alle anderen die betrokken zijn bij taalontwikkelend of taalondersteunend onderwijs en voor al diegenen die hun taalvaardigheden willen bijschaven of perfectioneren.

Beschrijving

Lezen, schrijven en spreken: we gaan er spontaan van uit dat dit vaardigheden zijn die je ‘vanzelf’ onder de knie krijgt of die je van jongs af leert op school. Als student in het hoger onderwijs zul je evenwel merken dat die (taal)vaardigheden niet altijd zo vanzelfsprekend zijn. Het is immers niet evident om vuistdikke cursussen te lezen en te verwerken, om een wetenschappelijke schrijfopdracht te maken of om een vlotte mondelinge presentatie te houden.

Aan de Vrije Universiteit Brussel worden sinds enige jaren intensieve taaltrainingen georganiseerd. Studenten uit uiteenlopende opleidingen kunnen deze vaardigheden inoefenen en verder ontwikkelen. Op vraag van vele studenten werden dergelijke trainingen steeds meer uitgebreid en geïntensifieerd. De oefeningen, tips en uitleg die daarin aan bod komen, werden verzameld en verwerkt in dit boek Academische Taalvaardigheden 2. Lezen, schrijven, spreken. Het werk biedt praktische tips en oefeningen voor alle studenten die van plan zijn een opleiding in het hoger onderwijs aan te vatten of die al een opleiding volgen.

Het oefenboek bevat onder andere verschillende leesstrategieën om beter om te gaan met moeilijke teksten zodat je er zo veel mogelijk informatie kan uithalen.

Er wordt ingegaan op tekstopbouw en -structuur. Je krijgt tips om relevant materiaal te verzamelen, om een onderzoekshypothese te formuleren, om een wetenschappelijke argumentatie op te bouwen, consequent te refereren en ideeën zo goed mogelijk te formuleren. Je krijgt ook tips en suggesties die je kunnen helpen bij het geven van een mondelinge presentatie of bij het afleggen van een mondeling examen.

Dit boek vormt een tweeluik met Academische Taalvaardigheden 1. Een oefenboek. (VUBPRESS, 2010). Waar in het eerste boek de nadruk lag op elementgerichte oefeningen zoals woordenschat en woordvolgorde, komen hier vooral geïntegreerde oefeningen aan bod: tekstanalyse, schrijfoefeningen en spreekvaardigheden.

Academische taalvaardigheden 2 is een toegankelijk en welkom praktijkinstrument voor studenten, leerkrachten, docenten, taalcoaches, taalcoördinatoren en alle anderen die betrokken zijn bij taalontwikkelend of taalondersteunend onderwijs en voor al diegenen die hun taalvaardigheden willen bijschaven of perfectioneren.

Details

EAN :9789054877929
Auteur: 
Uitgever :Borgerhoff & Lamberigts
Publicatie datum :  01-07-2010
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :20 mm
Gewicht :615 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :280