De kanarie in de schoolbanken

Sylvia Stuurman


Nederlands | 05-03-2024 | 190 pagina's

9789048562817

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 20,99

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

In dit boek draait alles om autisme binnen het onderwijs. Dat lijkt in strijd met het idee van diversiteit en het principe dat ieder individu een unieke combinatie van kenmerken heeft, en daarom niet in hokjes gestopt moet worden. Maar als je het onderwijsaanbod breed en inclusief wilt maken voor iedereen, heeft het juist zin om je specifiek te richten op autistische studenten. Daarmee maak je het onderwijs namelijk toegankelijker voor velen.

Hoe? Breng voorspelbaarheid en structuur aan, formuleer expliciet, foutloos en eenduidig, geef handleidingen en bied steun. Deze praktische gids voor docenten introduceert de autistische student als de kanarie in de schoolbanken, die niet goed kan functioneren als aan deze randvoorwaarden niet wordt voldaan. De autistische student toont daarmee de onvolkomenheden in het onderwijs aan. Dat geldt voor alle neurodivergente studenten, en andere studenten die afwijken van de norm. Wie erin slaagt onderwijs écht autisme-inclusief te maken, creëert beter onderwijs voor iedereen.

Beschrijving

In dit boek draait alles om autisme binnen het onderwijs. Dat lijkt in strijd met het idee van diversiteit en het principe dat ieder individu een unieke combinatie van kenmerken heeft, en daarom niet in hokjes gestopt moet worden. Maar als je het onderwijsaanbod breed en inclusief wilt maken voor iedereen, heeft het juist zin om je specifiek te richten op autistische studenten. Daarmee maak je het onderwijs namelijk toegankelijker voor velen.

Hoe? Breng voorspelbaarheid en structuur aan, formuleer expliciet, foutloos en eenduidig, geef handleidingen en bied steun. Deze praktische gids voor docenten introduceert de autistische student als de kanarie in de schoolbanken, die niet goed kan functioneren als aan deze randvoorwaarden niet wordt voldaan. De autistische student toont daarmee de onvolkomenheden in het onderwijs aan. Dat geldt voor alle neurodivergente studenten, en andere studenten die afwijken van de norm. Wie erin slaagt onderwijs écht autisme-inclusief te maken, creëert beter onderwijs voor iedereen.

Details

EAN :9789048562817
Auteur: 
Uitgever :Amsterdam University Press
Publicatie datum :  05-03-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :135 mm
Dikte :14 mm
Gewicht :262 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :190
Keywords :  geïntegreerd onderwijs;autismespectrumstoornissen;kinderen;onderwijs