De kanarie in de schoolbanken
Sylvia Stuurman
Nederlands | 05-03-2024 | 190 pagina's
9789048562817
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 20,99
Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)
Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas
Tekst achterflap
In dit boek draait alles om autisme binnen het onderwijs. Dat lijkt in strijd met het idee van diversiteit en het principe dat ieder individu een unieke combinatie van kenmerken heeft, en daarom niet in hokjes gestopt moet worden. Maar als je het onderwijsaanbod breed en inclusief wilt maken voor iedereen, heeft het juist zin om je specifiek te richten op autistische studenten. Daarmee maak je het onderwijs namelijk toegankelijker voor velen.
Hoe? Breng voorspelbaarheid en structuur aan, formuleer expliciet, foutloos en eenduidig, geef handleidingen en bied steun. Deze praktische gids voor docenten introduceert de autistische student als de kanarie in de schoolbanken, die niet goed kan functioneren als aan deze randvoorwaarden niet wordt voldaan. De autistische student toont daarmee de onvolkomenheden in het onderwijs aan. Dat geldt voor alle neurodivergente studenten, en andere studenten die afwijken van de norm. Wie erin slaagt onderwijs écht autisme-inclusief te maken, creëert beter onderwijs voor iedereen.
Beschrijving
In dit boek draait alles om autisme binnen het onderwijs. Dat lijkt in strijd met het idee van diversiteit en het principe dat ieder individu een unieke combinatie van kenmerken heeft, en daarom niet in hokjes gestopt moet worden. Maar als je het onderwijsaanbod breed en inclusief wilt maken voor iedereen, heeft het juist zin om je specifiek te richten op autistische studenten. Daarmee maak je het onderwijs namelijk toegankelijker voor velen.
Hoe? Breng voorspelbaarheid en structuur aan, formuleer expliciet, foutloos en eenduidig, geef handleidingen en bied steun. Deze praktische gids voor docenten introduceert de autistische student als de kanarie in de schoolbanken, die niet goed kan functioneren als aan deze randvoorwaarden niet wordt voldaan. De autistische student toont daarmee de onvolkomenheden in het onderwijs aan. Dat geldt voor alle neurodivergente studenten, en andere studenten die afwijken van de norm. Wie erin slaagt onderwijs écht autisme-inclusief te maken, creëert beter onderwijs voor iedereen.
Details
EAN : | 9789048562817 |
Uitgever : | Amsterdam University Press |
Publicatie datum : | 05-03-2024 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 210 mm |
Breedte : | 135 mm |
Dikte : | 14 mm |
Gewicht : | 262 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 190 |
Keywords : | geïntegreerd onderwijs;autismespectrumstoornissen;kinderen;onderwijs |