Zelfsturing, hoe het wél werkt

Astrid Vermeer-Ben Wenting


Nederlands | 27-06-2018 | 157 pagina's

9789036821896

Paperback / softback


€ 23,25

 Voorraad in de winkel
   POD (Beschikbaar als print-on-demand.)

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

In een zelfsturende organisatie zijn de teamleden gezamenlijk verantwoordelijk voor het teamresultaat. Zij nemen beslissingen bij consensus, zodat ieder teamlid de verantwoordelijkheid kan nemen voor de gemaakte afspraken. En dat maakt in de praktijk een wereld van verschil. Veel directeuren zien de voordelen van zelfsturing en denken erover hun organisatie in die richting om te vormen. In deze praktische handleiding schetsen we wat nodig is om de transitie van een hiërarchie naar een vorm van zelfsturing mogelijk te maken. We bespreken wat de consequenties van het werken in een zelfsturende organisatie zijn voor teamleden, managers, ondersteunende diensten en teamcoach, en welke vaardigheden zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

Daarnaast worden concrete handvatten besproken die kunnen helpen om goed met elkaar in een zelfsturende organisatie te kunnen communiceren, zoals de Oplossingsgerichte Interactie Methode, oplossingsgericht vergaderen en handvatten met betrekkingtot het omgaan met conflictmatige situaties.

Beschrijving

In een zelfsturende organisatie zijn de teamleden gezamenlijk verantwoordelijk voor het teamresultaat. Zij nemen beslissingen bij consensus, zodat ieder teamlid de verantwoordelijkheid kan nemen voor de gemaakte afspraken. En dat maakt in de praktijk een wereld van verschil. Veel directeuren zien de voordelen van zelfsturing en denken erover hun organisatie in die richting om te vormen. In deze praktische handleiding schetsen we wat nodig is om de transitie van een hiërarchie naar een vorm van zelfsturing mogelijk te maken. We bespreken wat de consequenties van het werken in een zelfsturende organisatie zijn voor teamleden, managers, ondersteunende diensten en teamcoach, en welke vaardigheden zij nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

Daarnaast worden concrete handvatten besproken die kunnen helpen om goed met elkaar in een zelfsturende organisatie te kunnen communiceren, zoals de Oplossingsgerichte Interactie Methode, oplossingsgericht vergaderen en handvatten met betrekkingtot het omgaan met conflictmatige situaties.

Details

EAN :9789036821896
Auteur: 
Uitgever :Boom uitgevers Amsterdam
Publicatie datum :  27-06-2018
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :210 mm
Breedte :148 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :278 gr
Status :POD (Beschikbaar als print-on-demand.)
Aantal pagina's :157
Keywords :  communiceren;conflicten;kwaliteit;teams;thuiszorg;verantwoordelijkheid;zelfsturing