Het artikel is toegevoegd aan je winkelwagen
EAN: | 9789025315627 |
Publicatiedatum: | 18-04-2023 |
Formaat: | Paperback / softback |
Taal: | Nederlands |
Aantal bladzijden: | 280 |
Bestelbaar
Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)
Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas
In zijn beroemde studie over de kapitalistische samen leving noemt Herbert Marcuse de moderne mens ‘een dimensionaal’. Massamedia, reclame en management denken scheppen een individu dat in de ban is van ‘valse verlangens’ naar goederen en bezit. Consumentisme heeft grote maatschappelijke gevolgen: het kritisch bewustzijn wordt lamgelegd, niemand droomt nog van een nieuwe wereld, maar van een nieuwe koelkast.
Marcuse pleit voor de ‘grote weigering’: door zich bewust te worden van alle vormen van manipulatie kan de moderne mens zich bevrijden van zijn aangeprate verlangens.
De eendimensionale mens (1964) had veel invloed op de rebellerende studenten in de jaren zestig en zeven tig. Het behoort tot de standaardwerken van de tweede helft van de twintigste eeuw. Nu onze tijd door digitali sering in toenemende mate bepaald wordt door consu mentisme, is het weer brandend actueel.
EAN: | 9789025315627 |
Uitgever: | Singel Uitgeverijen |
Publicatiedatum: | 18-04-2023 |
Formaat: | Paperback / softback |
Taal: | Nederlands |
Hoogte: | 215 mm |
Breedte: | 135 mm |
Dikte: | 24 mm |
Gewicht: | 352 gr |
Voorraad: | Bestelbaar |
Aantal bladzijden: | 280 |
Trefwoorden: | marcuse herbert |