Van data naar daadkracht

Gilbert Deketelaere


Nederlands | 15-07-2025 | 96 pagina's

9782509045126

Paperback / softback


€ 26,00

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

Werken met data staat meer en meer in de belangstelling. Data kunnen waardevolle inzichten bieden die ten goede komen aan kwaliteit. Bij beleidsvoering op school vormen data een interessante aanvulling op de ervaringen, de intuïtie en het buikgevoel van mensen. Data kunnen leerkrachten helpen om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen, om doordachte beslissingen te maken.

Toch zijn er heel wat mogelijke valkuilen die een succesvolle aanpak in de weg kunnen staan. Zo gebeurt het dat een te grote hoeveelheid data verzameld wordt, waardoor men het bos door de bomen niet meer ziet. Of dat er nauwelijks iets met de resultaten van een dataverzameling gedaan wordt. Of dat het verzamelen van data leidt tot een verenging van wat onderwijskwaliteit is.

Deze publicatie geeft handvatten om het werken met data kwaliteitsvol aan te pakken. Niet de data staan centraal, wel het werken met data: kwaliteitsontwikkeling met behulp van data. Hoe kun je data inzetten om kwaliteit te versterken, te borgen en te verbeteren?

Er is ook aandacht voor vakgroepen. Je maakt kennis met het kwaliteitsdossier van de vakgroep waarbij het OK-kader schooleigen gemaakt wordt en gelinkt wordt aan kwaliteitszorg. Werken met data is onderdeel hiervan.

Beschrijving

Werken met data staat meer en meer in de belangstelling. Data kunnen waardevolle inzichten bieden die ten goede komen aan kwaliteit. Bij beleidsvoering op school vormen data een interessante aanvulling op de ervaringen, de intuïtie en het buikgevoel van mensen. Data kunnen leerkrachten helpen om leerlingen te begrijpen en te ondersteunen, om doordachte beslissingen te maken.

Toch zijn er heel wat mogelijke valkuilen die een succesvolle aanpak in de weg kunnen staan. Zo gebeurt het dat een te grote hoeveelheid data verzameld wordt, waardoor men het bos door de bomen niet meer ziet. Of dat er nauwelijks iets met de resultaten van een dataverzameling gedaan wordt. Of dat het verzamelen van data leidt tot een verenging van wat onderwijskwaliteit is.

Deze publicatie geeft handvatten om het werken met data kwaliteitsvol aan te pakken. Niet de data staan centraal, wel het werken met data: kwaliteitsontwikkeling met behulp van data. Hoe kun je data inzetten om kwaliteit te versterken, te borgen en te verbeteren?

Er is ook aandacht voor vakgroepen. Je maakt kennis met het kwaliteitsdossier van de vakgroep waarbij het OK-kader schooleigen gemaakt wordt en gelinkt wordt aan kwaliteitszorg. Werken met data is onderdeel hiervan.

Details

EAN :9782509045126
Auteur: 
Uitgever :Borgerhoff & Lamberigts
Publicatie datum :  15-07-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :242 mm
Breedte :162 mm
Dikte :8 mm
Gewicht :189 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :96
Keywords :  kwaliteitszorg;onderwijs