In dialoog


Nederlands | 16-11-2020 | 248 pages

9789461170255

Paperback / softback


  Bekijk het inkijkexemplaar

€ 25,00

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Tekst achterflap

Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren.

Montasser AlDe’emeh hield openhartige gesprekken met leerlingen, van het eerste leerjaar lager onderwijs tot het laatste jaar secundair onderwijs, over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken, waarbij hij hen voortdurend aanzette tot kritische zelfreflectie. Deze gevoelige thema’s werden door hem geordend en geanalyseerd volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.

Werner de Saeger voorzag de thema’s van een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen. Deze kaders lopen duidelijk zichtbaar als een tweede laag doorheen het werk, waardoor het op twee manieren kan worden gelezen.

Dit boek wil concrete pedagogische en didactische handvaten aanreiken aan directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie in Brussel, de Vlaamse rand en de Vlaamse centrumsteden.

Beschrijving

Op basis van veldonderzoek waarbij gedurende vier opeenvolgende schooljaren zowel individuele als klasgesprekken werden gevoerd met leerlingen van het basis- en secundair onderwijs van Scholengroep Brussel, wordt in dit boek een overzicht geboden van de bezorgdheden en verzuchtingen van kinderen en jongeren.

Montasser AlDe’emeh hield openhartige gesprekken met leerlingen, van het eerste leerjaar lager onderwijs tot het laatste jaar secundair onderwijs, over identiteit, persoonlijke bekommernissen, culturele verschillen, racisme, gender, religieuze denkbeelden en geopolitieke problematieken, waarbij hij hen voortdurend aanzette tot kritische zelfreflectie. Deze gevoelige thema’s werden door hem geordend en geanalyseerd volgens vier grote assen: identiteit, socio-economische achtergrond, religieuze en culturele aanhorigheid, en geopolitieke betrokkenheid.

Werner de Saeger voorzag de thema’s van een theoretisch/academische omkadering rond het herkennen van veelvoorkomende denkfouten, het belang van mensenrechtenonderwijs en de noodzaak om in een pluralistische samenleving religieuze tradities te contextualiseren en cultureel te benaderen. Deze kaders lopen duidelijk zichtbaar als een tweede laag doorheen het werk, waardoor het op twee manieren kan worden gelezen.

Dit boek wil concrete pedagogische en didactische handvaten aanreiken aan directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders en leerkrachten om via grensverleggende en interactieve gesprekken positief in te spelen op de groeiende diversiteit van de leerlingenpopulatie in Brussel, de Vlaamse rand en de Vlaamse centrumsteden.

Details

EAN :9789461170255
Auteur: 
Uitgever :Borgerhoff & Lamberigts
Publicatiedatum :  16-11-2020
Formaat :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :161 mm
Dikte :17 mm
Gewicht :455 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :248
Trefwoorden :  intercultureel onderwijs