Vondels Joseph


Nederlands | 15-03-2013 | 112 pages

9789089645265

Paperback / softback


  Bekijk het inkijkexemplaar

€ 20,00

  Toevoegen aan winkelwagen
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Ruilen mogelijk binnen de 14 dagen (niet op specifieke bestellingen)

   Gratis leveren aan huis in Sint-Niklaas




Korte beschrijving/Annotatie

Tekst in Context is een reeks historische literatuur voor het voortgezet onderwijs, onder redactie van Frits van Oostrom en Hubert Slings. In deze reeks worden de resultaten van decennia wetenschappelijk onderzoek volgens de eisen van de moderne didactiek aan de leerlingen gepresenteerd. De delen bevatten een vertaling van de historische tekst, zijn uitbundig geïllustreerd en geven veel informatie over de historisch-sociologische context. De serie is op vele manieren en op verschillende niveaus te gebruiken en is enthousiast onthaald door docenten en leerlingen op scholen voor havo en vwo.

Tekst achterflap

Vertaalde historische literatuur voor leerlingen van het voortgezet onderwijs

In 'Vondels Joseph, een bijbelse tragedie' maakt de lezer kennis met de oudtestamentische Joseph, een goudeerlijke en naïeve jongen van zeventien. Hij is de oogappel van zijn vader, Jakob, maar zijn broers haten hem en willen hem uit de weg ruimen. Vondel zet met beeldrijke taal de broeierige sfeer in het gezin neer. Onafwendbaar nadert een huiveringwekkende ontknoping.

Voor dit deel in de reeks 'Tekst in Context' is 'Joseph in Dothan' (1640) bewerkt. Het stuk trok in de Gouden Eeuw volle zalen en was een van Vondels succesvolste tragedies. Dankzij thematische toelichtingen en pakkende illustraties krijgen de bijbelse dynastie van Abraham, de theatercultuur in Vondels tijd en de sociaaleconomische omstandigheden in de Nederlandse Republiek ruim aandacht. De opdrachten voor de leerlingen zijn thematisch opgezet en worden in de docentenhandleiding toegelicht en uitgewerkt.

De reeks 'Tekst in Context', onder redactie van Hubert Slings, vertaalt historische literatuur voor leerlingen van het voortgezet onderwijs volgens de actuele didactische eisen. De delen bevatten de bewerkte historische tekst, zijn uitbundig geïllustreerd en geven veel achtergrondinformatie over de historisch-sociologische context. De serie is enthousiast onthaald door docenten en leerlingen op scholen voor havo en vwo.

- Samengesteld door Lia van Gemert, Sabine Muller, Marijke de Vos en Roland de Bonth. De samenstellers zijn specialisten in de vroegmoderne Nederlandse literatuur. Lia van Gemert publiceerde verschillende delen in de reeks 'Tekst in Context'. Sabine Muller doet onderzoek naar de theatercultuur in de Gouden Eeuw. Marijke de Vos schreef over de filmcultuur in India en werkt in het voortgezet onderwijs. Roland de Bonth promoveerde als historisch taalkundige en werkt in het voortgezet onderwijs.

Beschrijving

Vertaalde historische literatuur voor leerlingen van het voortgezet onderwijs

In 'Vondels Joseph, een bijbelse tragedie' maakt de lezer kennis met de oudtestamentische Joseph, een goudeerlijke en naïeve jongen van zeventien. Hij is de oogappel van zijn vader, Jakob, maar zijn broers haten hem en willen hem uit de weg ruimen. Vondel zet met beeldrijke taal de broeierige sfeer in het gezin neer. Onafwendbaar nadert een huiveringwekkende ontknoping.

Voor dit deel in de reeks 'Tekst in Context' is 'Joseph in Dothan' (1640) bewerkt. Het stuk trok in de Gouden Eeuw volle zalen en was een van Vondels succesvolste tragedies. Dankzij thematische toelichtingen en pakkende illustraties krijgen de bijbelse dynastie van Abraham, de theatercultuur in Vondels tijd en de sociaaleconomische omstandigheden in de Nederlandse Republiek ruim aandacht. De opdrachten voor de leerlingen zijn thematisch opgezet en worden in de docentenhandleiding toegelicht en uitgewerkt.

De reeks 'Tekst in Context', onder redactie van Hubert Slings, vertaalt historische literatuur voor leerlingen van het voortgezet onderwijs volgens de actuele didactische eisen. De delen bevatten de bewerkte historische tekst, zijn uitbundig geïllustreerd en geven veel achtergrondinformatie over de historisch-sociologische context. De serie is enthousiast onthaald door docenten en leerlingen op scholen voor havo en vwo.

- Samengesteld door Lia van Gemert, Sabine Muller, Marijke de Vos en Roland de Bonth. De samenstellers zijn specialisten in de vroegmoderne Nederlandse literatuur. Lia van Gemert publiceerde verschillende delen in de reeks 'Tekst in Context'. Sabine Muller doet onderzoek naar de theatercultuur in de Gouden Eeuw. Marijke de Vos schreef over de filmcultuur in India en werkt in het voortgezet onderwijs. Roland de Bonth promoveerde als historisch taalkundige en werkt in het voortgezet onderwijs.

Details

EAN :9789089645265
Uitgever :Amsterdam University Press
Publicatiedatum :  15-03-2013
Formaat :Paperback / softback
Taal :Nederlands
Hoogte :240 mm
Breedte :170 mm
Dikte :10 mm
Gewicht :331 gr
Voorraad : Bestelbaar
Aantal bladzijden :112
Reeks :  Tekst in Context